Värdegrund

Var och en som arbetar och verkar inom förskolan ska främja aktning för varje människas egenvärde och respekten för vår gemensamma miljö.

• Förskolans uppgift innebär att i samarbete med föräldrarna verka för att varje barn får möjlighet att utvecklas efter sina förutsättningar.
  • Verksamheten ska präglas av omsorg om individens välbefinnande och utveckling samt utgå ifrån barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper.
  • Verksamheten ska syfta till att barnens förmåga till empati och omtanke om andra utvecklas, liksom öppenhet och respekt för skillnader i människors uppfattningar och levnadssätt.
  • Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Den ska därför erbjuda barnen en god pedagogisk verksamhet, där omsorg, fostran och lärande bildar en helhet.
  • I förskolans uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kulturskapande som att överföra ett kulturarv- värden, traditioner och historia, språk och kunskaper- från en generation till nästa.
  • Förskolan är en kulturell mötesplats som kan stärka denna förmåga och förbereda barnen för ett liv i ett alltmer internationaliserat samhälle.
  • I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem.
  • Med ett temainriktat arbetssätt som utformas tillsammans med barnen ska pedagogen se till att barnens lärande blir mångsidigt och sammanhängande och att barnen utmanas efter sin förmåga.
  • Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta tillvara på barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen.
  • Förskolan ska se till att barnen får vistas i en miljö som är stimulerande och utforskande. Barnen ska inspireras att utforska sin omvärld.
  • Förskolan ska även medverka till att barnen får ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i kretsloppet.